Inhoud
- De eerste keer instellen
- Goed om te weten over de Authenticator
- Ik heb een nieuwe telefoon / telefoon werkt niet meer
- Instellen lukt niet, de controle geeft 'Onjuiste code'
- Instellen lukt niet, de app geeft "Activering is mislukt. Controleer of de activeringscode correct is"
De veiligheid van uw gegevens en die van anderen hebben bij Bouwpas de hoogste prioriteit. Daarom bieden wij onze klanten de mogelijkheid om hun account extra te beveiligen met tweefactorauthenticatie (2FA). Deze app maakt het voor hackers veel moeilijker om in je Bouwpas-account in te breken.
Bij veel websites log je in met een gebruikersnaam (vaak je e-mailadres) en een wachtwoord. Helaas komt het voor dat hackers inbreken in websites en vervolgens gebruikersnamen en wachtwoorden buitmaken. Zij misbruiken deze gegevens om in te loggen bij andere systemen, zoals Bouwpas. Afhankelijk van jouw rol in het systeem, kan het daarom zijn dat wij inloggen met tweefactorauthenticatie voor jou verplicht stellen. Als het niet verplicht is, mag je er altijd zelf voor kiezen om het in te schakelen.
Het instellen van tweefactorauthenticatie maakt je account van Bouwpas ontzettend veel veiliger. Je beschermt hiermee niet alleen je eigen gegevens, maar ook die van veel anderen. Het is een extra code waarmee je kunt inloggen naast je gebruikersnaam en wachtwoord. Je gebruikt hier een mobiele app voor - de Authenticator - die deze extra code voor jou genereert, waarmee je bij ons inlogt.
De eerste keer instellen
- Installeer de Google Authenticator* app
- Heb je een iPhone, open de App Store en zoek op 'Google Authenticator'
- Heb je een Android (Samsung bijvoorbeeld), open de Play Store en zoek op 'Google Authenticator'
De app is gratis.
De uitgever is 'Google LLC', en zoek naar dit logo:
- Log in bij Bouwpas op https://portal.bouwpas.nl/ met je gebruikersnaam en wachtwoord.
Is tweefactorauthenticatie voor jou niet verplicht? Navigeer naar Mijn account in de blauwe bovenbalk, en kies vervolgens voor 'Accountveiligheid' in de zijbalk. Klik tot slot op 'Tweefactor-authenticatie activeren'.
Is tweefactorauthenticatie voor jou wel verplicht? Dan krijg je direct een scherm om dit in te stellen. Dat ziet er zo uit: - Start de Google Authenticator app
- Tik op Begin setup
- Tik op Barcode scannen
De camera wordt gestart. - Scan met je telefoon de code die in Bouwpas in beeld staat
- De code is nu ingesteld
Gelukt! Voortaan staat altijd als je de Authenticator app start een zescijferige code in beeld. Deze wijzigt elke dertig seconden. Elke keer als je inlogt vraagt Bouwpas, naast je gebruikersnaam en wachtwoord, ook om deze code.
Goed om te weten over de Authenticator
Door tweefactorauthenticatie in te stellen is je account ontzettend veel veiliger. Er zijn echter wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je tweefactorauthenticatie (2FA) gebruikt.
- Je kan 2FA niet naderhand op een tweede apparaat instellen
- Je moet altijd toegang hebben tot je telefoon als je wilt inloggen
- Als je een nieuwe telefoon hebt zal je de Authenticator opnieuw moeten instellen
Ik heb een nieuwe telefoon / code werkt niet meer.
Je kunt maar één telefoon tegelijkertijd gebruiken voor tweefactorauthenticatie. Als je je oude telefoon bent verloren of hebt gereset, ben je de code die was ingesteld kwijt. Je kunt dan dus niet meer inloggen. Daarna gebruik je bovenstaande instructie om tweefactorauthenticatie opnieuw in te stellen.
We hebben hier handige uitleg gemaakt hoe het moet:
Instellen lukt niet, de controle geeft 'Onjuiste code'
Vul je bij het instellen bij de laatste stap (stap 3) de 6-cijferige code in, maar krijg je daar de melding 'Onjuiste code'?
- Als je meerdere codes in je app hebt, kijk dan naar de juiste.
- De code is tijdsafhankelijk, vul dus de code in die je in beeld ziet, en wacht niet te lang met invullen.
- Voor Android gebruikers: het kan voorkomen dat de tijd op je telefoon iets te veel afwijkt. Doorloop dan de stappen hieronder en probeer het nog eens.
Instellen lukt niet, de app meldt "Activering is mislukt. Controleer of de activeringscode correct is"
We hebben deze foutmelding gezien bij Android-gebruikers met de Microsoft Authenticator app.
Probleem: Er staat al een Bouwpas-code ingesteld.
Oplossing: Gooi de bestaande code eerst weg, en scan daarna de QR-code opnieuw.
- In de Authenticator app: tik op de bestaande code
- Tik op het tandwieltje
- Tik op 'Verwijder account'
- Tik op 'Doorgaan'
- De bestaande code is nu verwijderd
- Tik op het plusje
- Tik op 'Overig...' en scan de QR-code die in beeld staat op je computer
Voor Android-gebruikers met de Google Authenticator app
Het kan zijn dat de tijd niet goed is gesynchroniseerd door je Google Authenticator-app.
De juiste tijd instellen:
-
Ga op uw Android-apparaat naar het hoofdmenu van de Google Authenticator-app.
-
Tik op Meer Instellingen Tijdcorrectie voor codes Nu synchroniseren.
Op het volgende scherm bevestigt de app dat de tijd is gesynchroniseerd. Als het goed is, kunt u nu inloggen. De instellingen bij 'Datum en tijd' op je apparaat worden hierdoor niet gewijzigd.
* Je kunt ook een andere app gebruiken zoals de Microsoft Authenticator. We hebben ervoor gekozen om de populairste app uit te leggen in dit artikel.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.