Bouwpas biedt de mogelijk tot projectoverstijgend beoordelen: een tijdbesparende verbetering waarmee je aannemers slechts één keer beoordeelt in plaats van op elk project opnieuw. Projectoverstijgend beoordelen geldt alleen voor beoordelingen van Nederlandse en buitenlandse onderaannemers.
Inhoud
- Waarom projectoverstijgende beoordelingen gebruiken?
- Hoe werkt het?
- Wat verandert er in het systeem?
- Veelgestelde vragen
Waarom projectoverstijgende beoordelingen gebruiken?
Op dit moment controleer je aannemers elke keer wanneer zij starten op een project. Het principe van Universeel beoordelen is dat je bedrijven slechts één keer beoordeelt voor al jouw projecten, in plaats van voor elk project. Jouw beoordeling van een aannemer geldt dus niet alleen voor het lopende project, maar ook direct voor alle toekomstige projecten. Dat bespaart je tijd. Dit zijn de voordelen:
- Tijdwinst van circa 20 - 50 % minder beoordelingen
- Minder beoordelingstaken
- Minder beoordelingscapaciteit nodig
- De WKA hoef je slechts eenmalig te beoordelen
- Centrale uitvoering van het beleid
- Consistente uitvoering van het beleid
- Snellere doorlooptijden, minder vertraging op de bouwplaats
- Ook de onderaannemer bespaart tijd door minder vaak gegevens aan te leveren
Hoe werkt het?
De eerste keer dat je een onderaannemer toevoegt op één van je projecten, start er zoals je gewend bent, een beoordelingstaak en die voer je uit.
Zet je diezelfde onderaannemer vervolgens in op één of meer andere projecten, dan komt daar geen nieuwe beoordeling meer voor. Het systeem kijkt naar de al bestaande beoordeling van het eerste project.
Een afgekeurde beoordeling geldt dus meteen voor alle projecten waarop je deze onderaannemer inzet. Een eventuele afkeuring heeft dus direct effect op meerdere projecten, in plaats van op slechts één project.
De figuur hieronder weergeeft schematisch hoeveel beoordelingen je bespaart. Over het algemeen geldt: hoe meer onderaannemers je inzet, hoe meer werk het je beoordelaars scheelt.
Wanneer de onderaannemer eens in de zoveel tijd zijn Verklaring Betalingsgedrag of KvK-uittreksel vernieuwt, beoordeel je deze nieuwe documenten weer één keer. De onderaannemer is dan weer goedgekeurd voor al je projecten.
Projectoverstijgende beoordelingen = meer grip, en tegelijk minder dubbel beoordelingswerk.
Wat verandert er in het systeem?
Zodra projectoverstijgende beoordelingen aan worden gezet voor je account, veranderen er een paar dingen voor de beoordelaars.
- Alle nieuwe inhoudelijke beoordelingstaken voor bedrijven worden projectoverstijgend en dus niet meer projectspecifiek
- De projectoverstijgende en projectspecifieke beoordelingen verschijnen allebei in de lijst bij Beheer -> Taken
- De projectoverstijgende en projectspecifieke beoordelingen verschijnen allebei in de lijst bij Project -> tabblad Taken
- Alle beoordelaars die ingesteld stonden op de projecten mogen de projectoverstijgende beoordelingstaken van dezelfde soort uitvoeren
- In het scherm waar je de beoordeling uitvoert wordt duidelijk aangegeven of het een specifieke of projectoverstijgende beoordeling betreft:
Veelgestelde vragen
Welke beoordelingen zijn projectoverstijgend?
De beoordelingen voor Nederlandse onderaannemers en buitenlandse onderaannemers, zowel WKA als niet-WKA. Beoordelingen voor zelfstandigen zijn dus niet projectoverstijgend. Dat komt omdat in beoordelingen voor zelfstandigen altijd projectspecifieke onderdelen zitten. Dit is ook de reden dat de beoordeling voor arbeidskrachten voorlopig projectspecifiek blijven.
Hoe kan ik projectoverstijgende beoordelingen aanzetten?
Dien je verzoek in bij de Servicedesk om projectoverstijgende beoordelingen aan te laten zetten. Voordat het zover is bespreken we de mogelijkheden met je, zodat jij en je mede-beoordelaars precies weten wat je kunt verwachten.
Kan ik projectoverstijgende beoordelingen uitzetten?
Als je het eenmaal aan hebt gezet kan je het niet meer uit laten zetten. Bij uitzondering kan je er op specifieke projecten wel voor kiezen projectspecifiek te beoordelen.
Geldt projectoverstijgende beoordelingen direct voor al mijn projecten?
Ja, in principe wel - zodra je het eenmaal hebt aangezet. Je stelt projectoverstijgende beoordelingen in voor alle projecten van een (set van) Organisaties. Je kunt vervolgens per project wel besluiten om van die instelling af te wijken, en alle beoordelingen dus weer voor dat ene project specifiek te doen. Zo heb je alle flexibiliteit die je nodig hebt.
Wat gebeurt er met mijn oude beoordelingen?
Alle oude beoordelingen blijven bewaard. Zo kan je altijd terugkijken wie welke beoordeling ooit heeft uitgevoerd, en heb je je bewijs nog als er een audit plaatsvindt.
Op projecten die je nu al hebt lopen blijven de beoordelingen projectspecifiek, ook nadat je projectoverstijgende beoordelingen hebt aangezet.
Als ik een bedrijf definitief goedkeur, komt de beoordeling dan ooit nog terug?
Als je een beoordeling definitief goedkeurt en je vult bij geen enkele stap een verloopdatum in, dan blijft die beoordeling goedgekeurd tot de onderaannemer zelf een relevante wijziging maakt.
Het is altijd aan te raden verloopdatums in te vullen bij je beoordelingen. Zo zorg je ervoor dat de onderaannemers altijd op tijd een melding krijgen dat hun beoordeling verloopt.
Wat moet ik doen als een bedrijf klaar is met de werkzaamheden op een project?
Als één van de onderaannemers klaar is met de werkzaamheden, is het mogelijk om deze niet langer te hoeven beoordelen door de beoordeling Inzet onderaannemer te archiveren. Deze is namelijk projectspecifiek en zorgt ervoor dat het bedrijf wel ingezet kan blijven worden op andere projecten die onder dezelfde Organisatie vallen. Meer informatie over archiveren is te vinden in het artikel Beoordelingen archiveren.
Wordt er verwacht dat de onderaannemer helemaal geen werkzaamheden meer gaat verrichten voor de Organisatie, dan kan ook de inhoudelijke beoordeling gearchiveerd worden. Houd er dan rekening mee dat de onderaannemer ook geen wijzigingen meer kan aanbrengen in de digitale kluis en dat de beoordelaar de beoordeling dan eerst van de status Gearchiveerd af dient te halen.
Wij hebben meerdere Organisaties/werkmaatschappijen, kunnen we de beoordelingen daartussen delen?
We begrijpen dat dit voor sommige klanten wenselijk is. Die mogelijkheid is er ook.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.